سرقت رمز‌ عبور و اطلاعات به وسیله کابل HDMI

محققان امنیتی روش جدیدی را کشف کرده‌اند که هکر‌ها می‌توانند از طریق آن اطلاعات حساس مانند رمز‌های عبور را سرقت کنند. این مورد شامل استراق سمع کابل‌های HDMI است که یک پیشرفت نگران‌کننده برای کاربران رایانه است.

این تکنیک که در یک مطالعه اخیر توسط محققان دانشگاهی در اروگوئه به تفصیل شرح داده شده است، از هوش مصنوعی برای رمزگشایی انتشارات الکترومغناطیسی از اتصالات HDMI و بازسازی آنچه بر روی صفحه نمایش کامپیوتر نمایش داده می‌شود، استفاده می‌کند.

محققان دریافتند که می‌توانند تابش الکترومغناطیسی ساطع شده از کابل‌های HDMI را با استفاده از تجهیزات رادیویی تعریف‌شده نرم‌افزاری در دسترس، ضبط کنند. با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق برای تجزیه و تحلیل این سیگنال‌های گرفته شده، آنها می‌توانند متن و تصاویر را از یک نمایشگر کامپیوتر با دقت ٧٠ درصد بازسازی کنند.
takian.ir hdmi cables steal passwords 2
فدریکو لاروکا، محقق ارشد این تحقیق توضیح داد: «این سطح از دقت اغلب برای یک مهاجم جهت درک رمز‌های عبور، داده‌های حساس، یا حتی ارتباطات رمزگذاری‌شده نمایش‌داده‌شده روی صفحه کافی است». سیستم هوش مصنوعی تیم نسبت به تلاش‌های قبلی برای استراق سمع بهبود یافته و نرخ خطای کاراکتر را تا بیش از ٦٠ درصد کاهش داده است.

در‌حالی‌که آسیب‌پذیری‌های مشابهی برای مانیتور‌های CRT قدیمی‌تر شناخته شده بود، تصور می‌شد سیگنالینگ دیجیتال پیچیده که توسط اتصالات HDMI مدرن استفاده می‌شود، چنین حملاتی را غیرعملی می‌کند. این تحقیق جدید نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند بر این موانع غلبه کند و میلیون‌ها کاربر رایانه را در معرض خطر قرار دهد.


takian.ir hdmi cables steal passwords 3
خبر خوب این است که اجرای چنین حمله‌ای به تخصص فنی قابل توجه و تجهیزات تخصصی نیاز دارد. محققان بر این باورند که بعید است کاربران خانگی معمولی مورد هدف قرار گیرند. با‌این‌حال، آنها هشدار می‌دهند که سازمان‌ها یا شرکت‌های دولتی ممکن است در معرض خطر بیشتری از طرف مهاجمان حرفه‌ای باشند.

لاروکا هشدار داد: «احتمالا تکنیک‌های مشابه قبلا توسط هکر‌های پیشرفته یا مهاجمان سطح دولتی استفاده می‌شود. یک مهاجم به طور بالقوه می‌تواند با استفاده از تجهیزات پنهان شده در یک وسیله نقلیه نزدیک، محتوای منتشر شده از HDMI را از بیرون ساختمان ضبط کند».

برای محافظت در برابر این تهدید، کارشناسان امنیت سایبری توصیه می‌کنند هنگام کار با اطلاعات حساس، به ویژه در نزدیکی پنجره‌ها یا در مکان‌های عمومی، از محیط اطراف خود آگاه باشید. استفاده از اتصالات رمزگذاری شده و اجتناب از نمایش گذرواژه‌ها در نمایشگر‌های خارجی متصل شده از طریق HDMI نیز ممکن است به کاهش خطرات کمک کند.

محققان یافته‌های خود را برای کمک به بهبود اقدامات دفاعی به شکل متن باز منتشر کرده‌اند. همانطور که چشم‌انداز امنیت سایبری همچنان در حال تکامل است، این کشف جهت یادآوری اهمیت هوشیاری در مورد تهدید‌های نوظهور برای حفظ امنیت حریم خصوصی و امنیت دیجیتال بسیار قابل توجه است.

error: محتوا محافظت می شود !!